Monday 7 July 2014

Membina Kredibiliti

Alhamdulillah, hari ini dah 10 hari kita berpuasa, terasa amat pantas kan masa berlalu meninggalkan kita.  Adalah amat rugi jika kita tak dapat manfaatkannya dengan semaksimumnya… huhu…
Entry kali ini saya nak kongsi berkenaan tips untuk mempertingkatkan kredibiliti diri, lebih khusus lagi tips untuk success dalam bidang marketing, bisnes mungkin lebih tepat MLM... Haaaa... tu dia...amek ko... hehe...  Ia sedikit sebanyak hasil daripada blogwalking (melayari blogs), bacaan dan pengalaman... Moga saya dan anda yang membaca dapat manfaat sedikit sebanyak yea... ;)

Kehidupan sekarang (terutama kek KL atau bandar-bandar ni), amat-amat memerlukan suami dan isteri berkerja.  Kerjaya eksekutif (yang gaji 3K paling ciput) pun belum tentu si suami boleh sendirian menanggung perbelanjaan keluarga.  Manakan tidak, seperti yang kita memang al maklum, dengan sewa rumah nya, kereta, pengasuh, bil-bil utilities, nak bayar broadband, topup, minyak kereta, servis kereta, belanja dapor, yuran sekolah anak-anak, nak beli petai (eh, petai pun masuk skali? Hehe..) dan macam-macam lagilah, memang terngago mulut ea...   Malah ada yang dua-dua berkerja pun masih belum dapat mengcover semua kos itu.  Dahsyat kan?

Sebab tulah, setiap dari kita perlu ada side income, perlu ada bisnes, tak kira lah bisnes apapun yang penting halal dan dapat menyumbang sedikit sebanyak dalam perbelanjaan harian, tol tak?  Antara contoh ea, kita boleh berniaga (jual bege waktu malam ke, jual nasi lemak ke (bukan lemak k, hehe), jual pakaian terpakai dll), jadi cikgu tuisyen, buat drophips, affiliate, bisnes internet, buat namecard, jadi mat despach (delivery pizza domino =p) dan macam-macam lagilah termasuk join MLM (Multi Level Marketing) Haaa.. kan..? Ramai orang seram dengar perkataan ni, tp nak saya ingatkan, xde apa yang seram pun, MLM, MLM, MLM haaa... seram ke..? Tak kan.. hehe..  MLM ni bagus, baik, dan paling dapat merapatkan ukhwah sebab ia adalah bisnes secara berkumpulan, berjemaah TAPI.... haaa....ada tapi k, kalau kita nak join MLM, kita perlu pastikan betul-betul, produk tu bermanfaat ke? Ada MLM yang takda produk tau, haaa...kena hati-hati, kaji sistem dia, rujuk lah mana-mana blog yang ada kepakaran dalam bidang ni, MLM ni perlu ada syariah Compliance bagi menjamin ia tak melanggar batas-batas perniagaan dalam islam yea... Macam saya dan isteri memilih SHAKLEE, sebab apa? Sebab ia memang sistem MLM yang adil, patuh syariah Compliance, disamping produknya dapat memberi manfaat kepada masyarakat, inshaAllah... Saya akan menceritakan lebih details pasal Shaklee di ruangan yang lain yea.. ;)

Sekiranya anda memang telah ada bisnes sendiri, Alhamdulillah.  Syabas diucapkan! Aduh, panjang pulak mukaddimah saya, (jangan marah..hehe).. Jom layan tips-tips ringkas di bawah yakni bagaimana untuk kita berjaya dalam bidang yang kita ceburi itu :

1)      REWARD diri anda dahulu – sebab? Dah ada bisnes/kerja partime.. Tahniah
2)      Niatlah tujuan kita buat bisnes bukan just nak duit, niatkanlah “Nak settle masalah manusia” – jadi kita takde nak stress sgt kalau xberapa masyuk, malah kita akan happy jer.. Ingat, orang yang mempermudahkan masalah orang lain, Allah akan lebih mempermudahkan jalan baginya =)
3)      Baiki diri supaya orang percaya dekat kita, maknanya jangan suka menipu, mungkir janji, try to be punctual, tepati masa, sentiasa berketrampilan kemas dan sedap mata memandang (xsemestinya pakaian anda perlu mahal k)
4)      Tambah diri dengan ilmu! Sentiasa improve diri dengan ilmu baru.  Kalau jual produk, pastikan kita tau, kita faham, kita kenal 150% pasal produk yang kita jual tu.  Buatlah research skit, supaya bila kita present kat orang, orang akan ternganga tgk kepetahan kita..wow..
5)      Ingat, marketing yang bagus, bukan kita cari customer, tapi customer cari kita... haa... macamna? InshaAllah akan sama-sama kita bincangkan dalam topik akan datang yea, tp point nya adalah kita perlu belajar macamana supaya customer cari kita... haaa..menarik kan...
6)      Jangan takut.  If you want to change your future, then change yourself.  Jangan takut pada perubahan yea... (Perubahan yang positif lerrr...)

7)      Lightening kan AURAmu... Senyum.  Yea, try lah, buat kan senyuman yang paling ber”aura” yang kita ada.  Praktis, dengan senyum kita lebih mudah mendekati customer dan automatik kita sendiri akan rasa lebih optimis dan bersemangat.  Chaiyok3x...! (^_^)
1)      Selalulah membaca al-Quran, solat 5 waktu jangan tinggal, tambah lagi dengan solat sunat rawatib, sentiasalah berzikir dan berdoa.  Mudah-mudahan kita adalah pemenang! Berjaya di dunia dan akhirat.. Amin..


No comments:

Post a Comment