Friday 4 July 2014

Alhamdulillah...

Segala puji-pujian bagi Allah, tuhan sekelian alam... Sudah agak lama saya tidak mencoretkan (update) blog saya ini.  Ya, begitu lama... Terlalu banyak kejadian, peristiwa yang berlaku dalam tempoh masa ini.

Sedar tak sedar sudah pun berada di tahun 2014, tahun di mana saya sudah menetap di Damansara Damai, Selangor.  Sudah mempunyai seorang puteri kecil Maryam Al-Haura, setahun 5 bulan genap usianya.

Alhamdulillah....

Saya akan menceritakan di lain waktu mengenai kisah-kisah kehidupan saya.

Di kesempatan ini, sy ingin berkongsi sedikit pengisian yang saya peroleh dari Ceramah agama di Surau Apartmen Impian pada 19 April 2014.

Ceramah telah dipengerusikan oleh Utz Nasir Hasan, dan ahli panelnya Utz Ahmad Nazri dan Utz Abdul Maiz, keduanya berasal dari Klang.

Tajuk ceramah cukup menarik yang saya kira memang byk ilmu boleh ditimba iaitu "Tegakkan Islam dari Rumahtangga"

Antara pointnya :

1) Zaman skg didik nak jd artis, model
Kalau kita tgk rata-rata di media hiburan, Idola Kecil, Rancangan Tarian malah ada juga kilauan emas untuk warga emas?! Ish3x, itulah sebenarnya mentaliti masyarakat kita sekarang ini, diri kita, jiwa kita, kehidupan kita dah terdorong ke arah hiburan, ibu bapa sibuk mengasah anak dengan bakat nak jadi artis, tarian, nyanyian, model.  Dunia ditagih bagai tiada istilah kematian, akhirat sana dilupakan.  Paling penting (kata ustaz ni) yakni yang paling utama adalah didikan agama, didik anak dengan agama yea...

2) Besarkan anak dengan halal
Point yang ini, biasa kita dengar dah kan, namun berapa ramai yang beringat?? Yea, besarkan anak dengan makanan, pakaian didikan dari sumber yang halal.. Kerana misalnya, makanan yang haram, akan tumbuh menjadi darah daging, yang kemudiannya akan mengotorkan hati, hati yang kotor bagaimana mungkin senang menerima ilmu? hidayah dari Allah swt.  Rasuah, mencuri, menipu, itu semua datangnya dari sumber yang tak berkat. Ingat yea..

3) Yang nak berhenti merokok sorok depan anak nt xda hujah
Kepada perokok, usakanlah untuk berhenti, jangan nanti halang anak tak bagi merokok, nanti anak tanya abah tu merokok boleh, ha, apa kita nak jawab? Kalau terpaksa juga, sorok lah dari anak-anak sementara kita dalam usaha untuk berhenti yea...

4) Ajar ilmu Akidah seawal usia
Point ni amat menarik hati saya, huhu... Didik anak kalau nak mainan mintak Allah, nak sesuatu Allah, jangan tanam sikap kebergantungan dengan ayah, mak atau sebagainya.  Nampak kecil kan, tapi natijahnya amat besar...

5) Hala tuju anak-anak siapa tentukan?
Haaa... Ibu bapalah yang berhak tentukan hala tuju anak dari kecil, kawal dari segi pakaian, tonton tv, handphone dan sebagainya, dari kecil lah kita perlu kawal.  Bagitau kesan buruk di atas tiap-tiap sesuatu yang kita tegah.  Bukan tak boleh menonton tv, tp kita perlu ada di samping mereka, sebagai penasihat kata orang... Contoh jika ada tayang perempuan xtutup aurat, nasihat kan anak kita tenang malu, tentang aurat, ada adegan lawan ibu bapa contohnya, beritahu, Allah marah, Allah xsuka anak melawan ibu bapa.  Ingat tiap2 hari tgk aurat org boleh rosak iman kita... huhu... susah kan nak control, itulah jihad kita sekarang

6) Biasakan bawak anak ke masjid / majlis ilmu
Biasakan anak dengan masjid, Subhanallah, indah nya... ^^



7) Bahan bacaan, Hp, Komik pantau

8) Tak salah tengok cerita/ tv, tp bagi ulasan islam xajar gitu, bila azan terus tutup tv, ajar anak solat jemaah ontime, jangan selalu bawak ke shoping complex/ tempat lagho.

Baiklah, rasanya panjang pula celoteh saya ni, ingat pendek je... hehe..

Semoga ketemu di lain masa.  Wslm wbt...

Fais
-Damansara Damai-
5 Julai 2014

No comments:

Post a Comment